اقتراح رازدلی - روایت یکم
لبیک به ندایی که خیلی وقت پیش شنیدم !
موضوع اقتراح:
«اردوی جهادی چه شباهت و تناسبی با فرائض و شعائر اسلامی دارد؟»
ای کاش این سوال به گونه ی دیگری مطرح می شد تا جواب های ناب تری برای آن مطرح گردد. بهتر آن بود که پرسیده می شد : "آیا جهادی شباهت و تناسبی با فرائض و شعائر اسلامی دارد ؟" که این سوال دامنه پاسخ ها را افزایش می داد و هوشمندانه تر می بود اگر می بود. لذا حقیر به پرسش خویش جواب خواهم داد تا هم احسن انتخاب شده باشد و هم پرسش اول را در دل خود داشته باشد!
"آیا جهادی شباهت و تناسبی با فرائض و شعائر اسلامی دارد ؟"
پاسخ این سوال از دو حالت خارج نیست. یا دارد ، یا ندارد.
اگر نداشته باشد ، خود دو حالت است : یکم این که بالفطره چنین چیزی درون آن نباشد و دوم آن است که می تواند داشته باشد ولی تا به امروز نداشته است؛ که همین بر دو قسم است و از آن دو قسم اند اینان : نخواسته است و یا نتوانسته است داشته باشد که این مقوله استثنائاً به سه دسته است : اول یا دستان پنهانی در پس پرده نگذاشته اند این امر محقق شود. دوم افراد تصمیم گیرنده و راس کارِ این حرکت، حاذق نبوده اند و سوم خواست خدای متعال بر آن بوده و "ید الله فوق ایدیهم...". که هر کدام به بخش های مختلفی مشتق می شوند که توضیح مبسوطشان مجال و مقال دیگری می طلبد. اما جهت استغنای مبحث، دلیل سیم شرح و بسط داده می شود که یحتمل، آن، نسبت به دوتای دیگر متقن است. و همان خود سه تاست : یا خداوند -جل و اعلی- خواست خود را خواست مردم قرار داده و مردم آن را نخواهند؛ یا اصلاً و به هیچ وجه من الوجوه رضایت حضرتش بر این امر نیست؛ و یا نعوذ باا... خدای متعال اشتباه می کنند ! که خودِ "نعوذ باا..." بر دو شق است : اینکه خداوند بر اشتباه خویش عالم است و اگر "نعوذباا... مذکور" بر فرض محال صحیح باشد، به قطع چنین است ! و یا اینکه العیاذباا... پروردگار بر تصمیم غلط خویش جاهل است که گفتیم اینطور نیست. و اگر خداوند بر عیب تصمیم خود عالم باشد، با توجه به شناختی که از جناب عز و جلش داریم، اشتباه خویش را هر چه سریع تر اصلاح کرده و بر آن پا فشاری نمی کند.
لذا چنین نتیجه می شود که حرکت های جهادی اگر در گذشته ، شباهت و تناسبی با فرائض و شعائر اسلامی نداشته باشند، امروز به فضل الهی، هم شباهت دارند هم تناسب و این بحث تمام است! حالا اینکه دیگر چه شباهت هایی موجود است میانشان را بروید پیدا کنید. اصل این مساله بود که حقیر آن را حل و فصل نمودم و عرصه را باز گذاشتم برای دیگران که به بحث و تبال نظر راجع به چند و چون آن بپردازند. یادمان باشد : همه کارها را قرار نیست ما انجام بدهیم.
از سر تقصیرات ما بگذرد و قرار دهدمان در زمره ی عاکفان کویش
والسلام